Gemeente Breda: "Blij verrast door kwaliteit en diversiteit aan ideeën!"

18 januari 2017

Een grote stad als Breda krijgt jaarlijks zo’n 1.500 aanmeldingen voor schuldhulpverlening: huishoudens en gezinnen die om hulp vragen bij het oplossen van hun schulden. Schulden brengen flinke problematiek met zich mee. In de eerste plaats voor het huishouden met schulden: langdurige ruzies, angst voor een deurwaarder en het niet mee kunnen doen aan sport zijn voorbeelden. Gemeente Breda hielp daarom jullie hulp in en stelde de vraag: Wat kunnen we doen om (grote) schulden bij inwoners te voorkomen?

 

Mariëlle Pieters van Gemeente Breda gaat uitvoerig in op de winnende concepten: "Maar liefst 79 inzendingen ontvingen we op de vraag hoe schulden bij Bredase inwoners te voorkomen zijn. En we zijn blij verrast door de kwaliteit en diversiteit aan ideeën! We hadden er dan ook een flinke kluif aan om tot de winnaars te komen, maar het is gelukt!

 

Beoordelingscriteria

We hebben de concepten op de volgende criteria beoordeeld:

- Inventiviteit: Is het concept echt vernieuwend?

- Verwachte impact: Zal het idee gaan bijdragen aan het voorkomen van schulden?

- Waar voor het geld: Wordt er slim gebruik gemaakt van verbindingen tussen ervaringsdeskundigen, belanghebbenden en sociaal betrokken organisaties waardoor efficiëntie en kostenreductie optreedt?

- Praktische haalbaarheid: Is het idee niet te complex en op korte termijn te realiseren?

- Betrokken lokale partijen: In hoeverre worden lokale partijen betrokken?

 

Winnaars

Per winnend concept hebben we uiteengezet in hoeverre deze aan de beoordelingscriteria voldoet. Hieronder de winnaars!

 

1ste plaats: Een held met geld

Inventief: ja

Impact: ja

Waar voor geld: ja

Haalbaar: ja; alhoewel het wel wat organisatie vergt door een jaar heen.

Lokale partijen: ja
 

Deze inzending van Talisa Ong is als winnaar gekozen omdat het aan alle criteria voldoet en veel recht doet aan de challenge. Het bereikt als één van de weinige inzendingen een breed publiek. Een jaar lang zal het onderwerp geld in de spotlights staan met diverse activiteiten voor alle lagen van de bevolking. Dit zal behoorlijk wat aandacht genereren. Belangrijk om het onderwerp bespreekbaar te maken. Herhaling werkt altijd zeer goed. Extra leuk maakt het dat alle wijken worden betrokken en je er ook allerlei lokale partijen bij kunt betrekken. Gelijk ook een goede mogelijkheid om alle bestaande initiatieven, maar ook ideeën vanuit deze challenge goed bij de Bredase bevolking onder de aandacht te krijgen op een sympathieke en laagdrempelige manier. Veel uitvoeringsmogelijkheden. Onderdelen die aanslaan kunnen worden voortgezet.

 

 

Download het concept ‘Een held met geld’

 

 

2e plaats: Mister Money

Inventief: ja

Impact: ja

Waar voor geld: ja        

Haalbaar: ja

Lokale partijen: ja
 

Er waren meerdere inzendingen met als doelgroep jongeren. Deze doelgroep ziet de jury als een belangrijke doelgroep. Hoe jonger gestart wordt met aandacht voor dit onderwerp, hoe beter. Van alle ‘jongeren’ inzendingen heeft deze inzending van Merinde van de Ven gewonnen, omdat ook de ouders erbij betrokken worden en je dus indirect een groter bereik hebt. Belangrijk is wel dat de app voldoende aantrekkelijk gemaakt wordt zodat de jongere het ook echt gaat gebruiken.

 

 

Download het concept ‘Mister Money’

 

 

3e plaats: Hier met je rekening

Inventief: ja en nee; het idee is afkomstig van radio 538. Maar voor Breda is het vernieuwend. Er worden in het plan ook nieuwigheden toegevoegd.

Impact: ja

Waar voor geld: ja

Haalbaar: ja en nee, het idee is niet complex, maar het kost mogelijk wat tijd om voldoende deelnemende partijen te organiseren

Lokale partijen: ja
 

De jury is gecharmeerd van dit idee van Colinda van der Velden door de wederkerigheid tussen lokale bedrijven en  jongeren, waarbij de jongere de mogelijkheid krijgt per direct een rekening te betalen, zich daarbij bewust te zijn dat je daarvoor iets moet doen en dus bewuster wordt van de waarde van geld. Je kunt dit met een leuke ludieke campagne in Breda kenbaar maken. Het behoedt jongeren voor oplopende rekeningen en ze doen iets terug voor de lokale bedrijvigheid. Bedrijven kunnen hun sociale betrokkenheid tonen. Bij succes is het mogelijk uit te breiden naar een grotere doelgroep.

 

 

Download het concept ‘Hier met je rekening’

 

 

4e plaats: Schuldvloggers

Inventief: ja; in Breda wordt hier nog geen gebruik van gemaakt

Impact: ja; vloggers hebben grote invloed op jongeren

Waar voor geld: niet direct

Haalbaar: ja

Lokale partijen: niet direct
 

De keuze is met name op deze inzending van Sebastiaan van Leeuwen gevallen doordat een brede groep jongeren in de leeftijd van 14-34 bekende vloggers volgen. Een belangrijk medium dus om jongeren te bereiken. Daar kunnen we niet aan voorbij gaan; dit is tegenwoordig de manier.

 

 

Download het concept ‘Schuldvloggers’

 

 

5e plaats: De Rekeningen Service

Inventief: deels

Impact: laag; klein bereik

Waar voor geld: ja

Haalbaar: ja, door gebruik te maken van bestaande structuren

Lokale partijen: ja
 

De rekeningenservice van Ruben Spelier is erg laagdrempelig. Het lijkt op budgetbeheer maar er wordt meer service verleend. Daarnaast spreekt de naam ook meer aan, minder zakelijk. Ook de ideeën dat bijv. een rekening van een lokaal bedrijf kan worden teruggestuurd met de mededeling dat het nu even niet lukt, maar de inwoner graag gebruik wil maken van de rekeningenservice, spreekt aan.

 

 

Download het concept ‘De RekeningenService’

 

 

6e plaats: BuurtMatch en BudgetBuddy

Inventief: ja

Impact: nee

Waar voor geld: ja

Haalbaar: ja

Lokale partijen: ja
 

Deze twee inzendingen van Jorik Hepworth heeft de jury samengevoegd omdat ze zijn ingediend door dezelfde persoon en beiden zijn gebaseerd op hetzelfde vooronderzoek. Buurtmatch vind de jury een sympathiek idee, het zorgt ervoor dat schuldenaren en hun eventuele kinderen niet aan de zijlijn komen te staan. Door diensten te verrichten kan worden deelgenomen aan o.a. sport en cultuur. Dit blijft buiten financiële stromen en is puur gericht op participatie. Goed voor welbevinden, zelfvertrouwen, eigenwaarde, stressreductie. Wat weer goed is voor de hele maatschappij, het kan tot een opwaartse i.p.v. een neerwaartse spiraal leiden. Het verhoogt daarnaast de sociale betrokkenheid in een buurt. De budgetbuddy is in tegenstelling tot de budgetcoach of schuldhulpmaatje, een ervaringsdeskundige en niet beperkt in voorwaarden. Ook de buddy draagt niet direct bij in het voorkomen van schulden, maar wel in het vergroten van de slagingskans van een hulptraject, het voorkomen van terugval en het bieden van nazorg.

 

 

           

Download het concept ‘BuurtMatch’
Download het concept ‘BudgetBuddy’

 

 

7e plaats: Schulden in de klas

Inventief: ja

Impact: ja

Waar voor geld: deels

Haalbaar: ja, mits scholen willen meewerken

Lokale partijen: deels
 

De doelgroep jongeren, het spelelement en de koppeling met diverse vakken uit deze inzending van Josje van Beusekom spreekt aan.

 

 

Download het hele concept ‘Schulden in de klas’

 

 

 

8e plaats: Rock the Bottom

Inventief: ja

Impact: deels, bij een groep jongeren

Waar voor geld: nee

Haalbaar: ja

Lokale partijen: ja
 

De doelgroep jongeren en het actieve element waarin de jongeren zich gaan verplaatsen in een hulpvrager in dit concept van Maudy Rombouts en Resinda Coenraads spreekt aan.

 

 

Download het hele concept ‘Rock the Bottom’

 

 

9e plaats: Persoonlijke hulp bij schulden

Inventief: deels, een nieuwe website bouwen niet, wel als toevoeging op bestaande websites Zorg voor Elkaar Breda en Grip op Geld Breda

Impact: ja

Waar voor geld: ja

Haalbaar: ja, mits voldoende mensen daadwerkelijk bereikbaar zijn

Lokale partijen: ja


Het direct iemand kunnen spreken als je daar behoefte aan hebt, past erg bij de huidige 24-uurs economie. In het kader van dit onderwerp heeft het nog eens extra meerwaarde als je eindelijk de stap durft te zetten om hulp te vragen. Dan is dit idee van Eric Goedhart een uitermate laagdrempelige manier. Ook omdat je vrijblijvend iemand kan kiezen die jou aanspreekt.

 

 

Download het hele concept ‘Persoonlijke hulp bij schulden’

 

           

10e plaats: Humans of Breda

Inventief: ja

Impact: ja

Waar voor geld: nee

Haalbaar: hangt ervan af of mensen zich willen laten portretteren

Lokale partijen: nee
 

Het concept van Yvonne Rouwhorst, het lezen van verhalen van stadsgenoten die financiële problemen kennen, zorgt voor herkenning, bewustwording, doorbreken van taboe, bespreekbaar maken. Facebook is een zeer succesvolle communicatiemethodiek. De jury is van mening dat dit via Facebook kan, als in boekvorm. Het kan met foto’s maar eventueel ook met getekende portretten. E.e.a. is afhankelijk van wat inwoners i.v.m.  hun privacy acceptabel vinden. Tot slot vind de jury de inschakeling van bestaande opleidingen (Avans) een pluspunt.

 

 

Download het hele concept 'Humans of Breda'

 

 

We feliciteren alle winnaars en we willen alle deelnemers hartelijk bedanken voor hun inzending! De top 10 gaat door naar de finale, zij maken 31 januari ook nog eens kans op het uitvoeringsbudget van €25.000!"

 

naar de challenge
naar de uitslag

Search

Volg ons op facebook

Volg ons op Twitter

Mis nooit een Challenge en schrijf je direct in